Płyn chłodniczy – jak sprawdzić jakość i gęstość roztworu?

Bardzo często zabezpieczając samochód na zimę, zapominamy o zwróceniu uwagę czy aktualnie wlane płyny mają odpowiednią jakość. Jeśli zapomnimy o tym w kwestii płynu chłodniczego, możemy doprowadzić silnik naszego pojazdu do stanu nieużytku, ze względu na panujące niskie temperatury i konieczność zastosowania cieczy o odpowiednich właściwościach termalnych. Ważną kwestią jest, aby posiadał niską temperaturę zamarzania, przy odpowiednio wysokiej wrzenia. I tutaj pojawia się pytanie, jak sprawdzić czy nasz płyn spełnia normy?

Odpowiednia jakość płynu chłodniczego

Problem może wystąpić również natury technicznej. Ujemne temperatury już pojawiają się na termometrze, a płyn w układzie chłodzenia nie ma odpowiednio dostosowanych parametrów. Przed każdą zimą warto wymienić go na nowy, w ten sposób nie ryzykujemy niechcianych problemów z silnikiem, które mogą okazać się opłakane w skutkach. Innym sposobem jest wykonanie pomiaru gęstości w celu sprawdzenia, czy aktualnie wlana ciecz nadaję się na surowe warunki.

Czy płyn chłodniczy cechuję się odpowiednia gęstością, można sprawdzić za pomocą specjalnego testera (areometr). Niestety kiedy nie jesteśmy pewni pochodzenia naszego roztworu, może okazać się to stratą pieniędzy. Cena testera jest mocno zbliżona do płynu, a w wypadku jeśli obawy co do temperatury wrzenia, zamarzania i jakości się sprawdzą, zapłacimy dwa razy. Większość ludzi po prostu nie chce babrać się w płynie, dlatego liczy na pozytywny wynik testu i rozwiązany problem.

Warto wymienić płyn na nowy

Pamiętajmy, że silnik naszego samochodu nie jest nieśmiertelny i jego zaniedbanie może doprowadzić do znaczącego uszczuplenia naszego portfela. A wymiana płynu chłodniczego to tak naprawdę prosty zabieg, polegający na przestrzeganiu kilku podstawowych kroków.

Na początek trzeba wybrać płyn chłodniczy renomowanej marki (np. Borygo), który poradzi sobie z temperaturą nawet do -35°C. Kiedy zaopatrzyliśmy się już w odpowiedni roztwór, wystarczy spuścić aktualnie znajdującą się ciecz w układzie. Można tego dokonać za pomocą odpowiedniej płukanki do chłodnic samochodowych. Następnie po odczekaniu chwili (płukanka wyczyści i odkamieni układ), wlewamy zielony lub czerwony płyn do chłodnicy (ważne, nie ponad zalecany poziom).

I tak naprawdę to wszystko, co musimy zrobić przy wymianie mieszanki. Jedyne o czym trzeba jeszcze pamiętać, to aby po przejechaniu kilkuset kilometrów sprawdzić poziom nowo wlanego płynu. Jeśli nie będzie oscylował między minimum, a maksimum (najlepiej pomiędzy parametrami) to trzeba dolać płyn. Jeśli nie wlaliśmy roztworu ponad zalecany poziom, unikniemy sytuacji w której będziemy zmuszeni pozbyć się jej nadmiaru.

Zobacz także: https://newsweb.pl/skuteczne-sposoby-na-czyszczenie-klimatyzacji-w-aucie/

Dodaj komentarz