Lubryfikacja gniazd zaworowych – czy warto inwestować w to rozwiązanie?

Posiadacze aut z instalacją gazowa mogą liczyć na spore oszczędności względem jazdy na benzynie. Pod warunkiem, że auto jest w pełni sprawne, a sama gaz wysterowany na odpowiednią mieszankę. Niekiedy dochodzi do sytuacji uszkodzenia głowicy w takim silniku. Jak zapobiec takiej usterce?

Różnice między gazem a benzyną

Spalanie paliwa Pb95 i 98 wiąże się z niższą temperatura niż w przypadku LPG. Ma to związek z właściwościami chemicznymi substancji. Już na tej podstawie można wywnioskować, że podczas pracy na gazie w komorze spalania generowane jest ciepło przekraczające to widoczne na benzynie. Różnice nie są drastyczne, lecz pod wpływem dużego przebiegu, ostrej jazdy i wad technicznych układu zasilania może dochodzić do wypalenia gniazd zaworowych. W takich sytuacjach usterka staje się bardzo poważna i może doprowadzić do trwałego uszkodzenia głowicy i kosztownej wymiany.

Jak uniknąć wypalenia gniazd zaworowych

Zawory podczas prawidłowej pracy silnika nie są narażone na wypalenie. Sytuacja zmienia się, gdy kierowca jeździ na ubogiej mieszance i nie dba o regulację luzu zaworowego. W autach różnych producentów reguluje się go nieco inaczej. Niektóre modele posiadają hydraulicznie sterowany luz zaworowy, inne wymagają regulacji płytkowej, a jeszcze inne, śrubowej. Troska o zachowanie luzu we właściwych wartościach chroni silnik przed uszkodzeniem.

Czytaj także: https://www.motoija.pl/umowa-kupna-sprzedazy-samochodu-od-sprzedawcy-jak-to-wyglada-w-praktyce/

Gdy luz zaworowy jest zbyt mały, krzywki mogą powodować niedomykanie się zaworów. Wtedy właśnie silnik zaczyna tracić moc i płomienie powstałe na skutek wybuchu docierają wewnątrz zaworu, wypalając go. Doprowadzenie auta do takiego stanu może okazać się niezauważalne, dopóki nie wystąpią poważne problemy. Aby im zaradzić, producenci instalacji gazowych proponują lubryfikację zaworów.

Czy lubryfikacja jest skuteczna?

Podawanie w trakcie pracy silnika dodatkowej substancji smarującej pozwala na zachowanie zaworów i gniazd w nienaruszonym stanie. Projektanci aut, w których fabrycznie ma być montowana instalacja, stosują wytrzymalsze materiały do produkcji zaworów i gniazd. Wielu kierowcom daje to do myślenia. Skoro producenci sami decydują się na taki manewr, to znaczy, że gra może być warta świeczki. Najprostsze rozwiązania generują jednorazowy koszt na poziomie 200 złotych. Rozwiązania bardziej zaawansowane to kwota 300zł.

Dodaj komentarz